بلاگرها و نقش آنها در ترویج فرهنگ محلی ایران2022-01-28

بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

راه‌اندازی خانه بلاگر در استان البرز، اقدامی نوین در راستای مدیریت فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن است. این طرح می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد تا از قدرت بلاگرها و اینفلوئنسرها در جهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کنند. در نهایت، با وجود این چالش‌ها و مشکلات، همچنان افرادی هستند که به ادبیات بومی و محلی ارادت دارند و حتی در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، از گونه شعری حمایت می‌کنند نظیر آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته هم‎‏‎استانی. این نظر بهانه‌ای شد تا با این شاعر و فرهنگی بازنشسته که دستی در سرودن شعر محلی با گویش لری و جنوبی دارد و نخستین دفتر شعر محلی خود را با عنوان «غیاله» راهی بازار شعر کرده است، درباره کم‌فروغ شدن شعر بومی در عصر حاضر، دلایل گمنامی شاعران این سبک شعری در ادبیات معاصر و… به گفت‌وگو بنشینیم. همچنین هر چه رسانه هدفمند‌تر باشد یعنی محتوا و پیامی را در برنامه خود دنبال کند، بهره‌گیری از روش‌های جلب رضایت و اقناع، ضرورت بیشتری خواهد داشت.

سرزمین عزیز ما ایران، با داشتن گستره فرهنگی و زبانی متنوع نیازمند رسانه‌های محلی قوی و توانمندی است تا بتواند ضمن حفظ هویت ملی و ابعاد مختلف آن نظیر هویت سیاسی، هویت فرهنگی و هویت زبانی در عرصه جنگ نرم به رقابت با تهاجم فرهنگ‌های وارداتی بپردازد. نظیر ترویج بی‌اخلاقی‌هایی که در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس دیده شد و اعتراض بسیاری از کشورها را به همراه داشت. بله، همان‎طور که اشاره شد، خودم نیز به عنوان یک شاعر محلی‌سرا، سال‌ها طول کشید تا اثری را راهی بازار شعر کنم. این تاخیر و تردید در انتشار آثار به دلایل مختلفی باز می‌گردد که می‌توان یکی از آن‌ها به بی‌مخاطبی یا غربت شعر محلی در جامعه کنونی اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد تا من مدت‌ها در مورد انتشار آثارم مردد باشم، این بود که احساس می‌کردم اشعارم هنوز به پختگی و تکامل لازم نرسیده‌اند و نمی‌توانند پیام درست و قدرتمندی را به مخاطب منتقل کنند. در نهایت، این شرایط نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات و سختی‌ها، هنوز هم شاعران و هنرمندان با انگیزه‌های خالص و عاشقانه به حفظ و گسترش ادبیات بومی پرداخته و بر دشواری‌ها غلبه می‌کنند.

  • با توجه به تحولات زمانه و حرکت انسان‌ها به سوی جهانی شدن و مدرن شدن، می‌توان گفت که ادبیات بومی و محلی همچنان در دل تاریخ و هویت انسان‌ها ریشه‌دار است.
  • {
  • در رادیو و در برنامه‌هایی چون «سی‌مو، سی‌تو»، گنجینه «خلیج‌فارس» و در تلویزیون در برنامه‌های «شونشینی»، «تارمه» و «شور و شین» مرتبط با موضوعات برنامه کتاب‌هایی را معرفی می‌کنم که غالباً اثر نویسندگان هم‌اقلیمی ماست و گاه با حضور خود این عزیزان در برنامه به معرفی اثرشان می‌پردازیم.
  • |}{
  • این مشکل به ویژه برای کسانی که از نظر مالی قادر به انتشار آثارشان نیستند، دشوارتر می‌شود.
  • |}{
  • وبلاگی شدن فرهنگ می‌تواند عنوان مستقلی برای تحقیقات آکادمیک باشد که چگونه وبلاگ فراتر از حوزه پیدایش و منشأ پیدایی خود، بر حوزه علم، حوزه فن‌آوری و بر حوزه مباحث جدی و غیر روزمره در جامعه هم اثر می‌گذارد.
  • |}
  • فریده رخشاد«فریده رخشاد»، با بیش از ۳۵۰ هزار فالوور، محتوایی آرام و مرتبط با سبک زندگی خانوادگی و صنایع‌دستی تولید می‌کند.
  • مشارکت مردم در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های محلی و منطقه‌ای و تغییر نگاه مصرف‌گرایانه به نگاه تولیدکننده می‌تواند بسترهای توسعه گردشگری را مهیا کند.

او با ارائه محتوایی الهام‌بخش، برای تبلیغ خدمات خانگی، صنایع‌دستی و سفرهای خانوادگی گزینه‌ای مناسب است. شمال کشور به‌عنوان مقصد محبوب طبیعت‌گردان و ماجراجویان، بازاری فوق‌العاده برای فروش لوازم ورزشی و کمپینگ مانند چادر، تجهیزات کوهنوردی و کوله‌پشتی است. تبلیغات توسط بلاگرهای مازندرانی و گیلانی فعال در سفر و طبیعت‌گردی تاثیر زیادی بر فروش این محصولات دارد.

در این مرحله همه پیام‌هایی که در وبلاگ‌ها تولید می‌شود، هم در پاسخ به یک حرف دیگر است همان که تحت عنوان ترا‌ک‌بک از آن یاد می‌شود و هم در انتظار پاسخ است چیزی که تحت عنوان کامنت از آن یاد می‌شود. مثلاً در مشروطه تلگراف و در انقلاب اسلامی کاست و در حاشیه آن، رسانه‌های کوچک دیگر مثل اعلامیه‌ها و نظایر آن توانستند رسانه بزرگی مثل رادیو-تلویزیون ملی ایران را در آن زمان، ناکارآمد کنند. حرف کسانی که این فرضیه را مبنای تحولات بزرگ در ایران مثل انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی قرار داده‌اند این است که به‌رغم گستردگی تحولات در ایران، حامل این تغییرات رسانه‌های کوچک بوده‌اند. من از آن دغدغه‌ها می‌گذرم و در عالم واقع وبلاگ را به‌عنوان رسانه جدید تعریف می‌کنم که پیچیده و در هم تنیده‌است و باعث به تحرک واداشتن کنش‌های دیگر اجتماعی هم می‌شود و طبیعتاً از یادداشت‌های منظم یا نامنظم گروهی از نویسندگان تشکیل می‌شود.

در تحلیل گمنامی محلی‌سرایان امروزی، نیز باید به چندین عامل بنیادی و پیچیده اشاره کرد که این شاعران و هنرمندان را از توجه عمومی و رسانه‌ای محروم کرده است. با وجود اینکه رسانه‌ها امروزه به‌راحتی می‌توانند آثار هنری و فرهنگی را در سطح گسترده‌تری منتشر کنند، متاسفانه به ادبیات بومی و محلی توجه کافی نمی‌کنند. جراید و صدا و سیما، به‌ویژه در سطح ملی بیشتر به مسائل و فرهنگ‌های جهانی، سرگرمی‌های تجاری و محتوای مدرن می‌پردازند. این پوشش ندادن‌ها در رسانه‌ها سبب می‌شود که آثار محلی‌سرایان امروزی در سایه باقی بماند و در مقایسه با گذشته که شاعران از حمایت‌های رسانه‌ای بیشتری برخوردار بودند، این هنرمندان بومی نتوانند در سطح وسیع‌تری شناخته شوند. در بسیاری از مواقع، حتی اگر محلی‌سرایان در رسانه‌های محلی یا برنامه‌های تخصصی حضور داشته باشند، این حضور محدود به مخاطبان خاص و غیر بومی می‌شود و نمی‌تواند تاثیری شگرف بر شناخته‌شدن و گسترش آثار آن‌ها بگذارد.

او و سایر بلاگرهای معروف رشت و گیلان با نمایش اقامتگاه‌ها و کافه‌های خاص، برای تبلیغ خدمات گردشگری و محصولات محلی انتخابی موثر به شمار می‌آید. سپیده لایف«سپیده لایف»، بلاگر روزمره و سبک زندگی، با بیش از ۲۹۰ هزار فالوور، محتوای جذاب و آرامش بخشی از زندگی در شمال کشور ارائه می‌دهد. این پیج با تعامل مناسب خود، برای تبلیغ لوازم‌خانگی، دکوراسیون، محصولات محلی و خدمات اقامتی عملکرد خوبی دارد. دلخوشی‌های آزاده«آزاده»، بلاگر خانواده محور با بیش از ۳۴۰ هزار فالوور، لحظات شاد خانوادگی و سبک زندگی روزمره خود را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. تعامل بالا و صمیمیت محتوای او، این پیج را برای تبلیغات محصولات کودک، خدمات تفریحی خانوادگی و لوازم خانگی مناسب کرده است.

در ایران خودمان، در دوره‌های پس از جنگ‌ها و تحولات اجتماعی، همیشه به نوعی به گنجینه‌های ادبی و فرهنگی بومی بازگشته‌ایم. در نهایت، ممکن است نگرش‌های نوین به فرهنگ عامه و شعر محلی به‌عنوان یک میراث کهنه یا سنتی در نظر گرفته شود که نیاز به بازتعریف و احیا در قالب‌های جدید دارد. در صورتی که این آثار با استفاده از رسانه‌های جدید به شکل خلاقانه‌تری عرضه شوند، ممکن است شاهد تغییری در این بی‌توجهی باشیم. علاوه بر این، در دوره‌های اخیر، رسانه‌ها بیشتر به موضوعات جهانی و مسائل روز می‌پردازند، از این‌رو، فضا برای پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری محلی کمتر فراهم می‌شود. از سوی دیگر، شاید این‌گونه آثار به دلیل استفاده از زبان‌های محلی، کمتر قابلیت گسترش و پخش گسترده در بین مخاطبان را داشته باشند و همین امر باعث کاهش توجه رسانه‌ها به این نوع ادبیات می‌شود.

راهبرد سرگرم‌آموزی به‌عنوان یک راهبرد ارتباطی در برنامه‌های تلویزیونی، از همین مؤلفه‌هایی که اشاره کردید بسیار تأثیرگذار است. چگونگی رابطه و مناسبات میان این دو نوع هویت اجتماعی می‌تواند روی همبستگی و انسجام ملی در این کشورها تاثیر بگذارد. حفظ و ترویج عناصر فرهنگی اقوام مختلف کشور از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه‌های استانی صدا و سیما بوده است. البته که تسلط بر گویش و لحن اثر هم از الزامات است که مجریان و گویندگان برای اینکه در ورطه غلط‌خوانی اسیر نشوند لاجرم باید بر این لهجه محیط باشند. اما همان‌طور که اشاره شد، افرادی که علاقه واقعی به این نوع ادبیات و فرهنگ دارند، هم شاعرانی که انگیزه دارند و هم خوانندگان واقعی، همچنان آثار را چاپ می‌کنند، خریداری می‌کنند و می‌خوانند.

Contact Us
https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
Email: info@tikshahr.ir
Phone: 09145622900
, iran, iran

در این تحقیق و مقاله ضمن بررسی محورهای مطبوعات محلی و مخاطبان آن، محتوا و ویژگی‌های نشریات‌ محلی‌، وضع انتشار نشریات در کشور و بررسی چالش‌های پیش‌رو ی مطبوعات محلی و ارائه راهکارها با هدف آسیب‌شناسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی مطبوعات محلی صورت گرفته است. آنچه می‌خوانید چکیده گزارشی است که نویسنده براساس تحقیقی که روی نشریات محلی استان آذربایجان‌شرقی انجام داده تدوین کرده است. به طور کلی، فکر می‌کردم که باید بیشتر تلاش کنم تا اشعارم به سطحی برسد که حرفی برای گفتن داشته باشند و به گونه‌ای قابل قبول و مفید برای خوانندگان واقع شوند. در واقع، خودم را به نوعی راضی نمی‌کردم که این اشعار، به خصوص در مرحله ابتدایی به دنیای بیرون عرضه شوند؛ اما با اصرار دوستان و حمایت‌های آن‌ها تصمیم گرفتم که آثارم را به مرحله انتشار برسانم. واقعیت این است که برای شاعر محلی‌سرا همیشه مشکل است که شعرش با استقبال و درک لازم از سوی مخاطبان مواجه شود، زیرا شعر بومی گاهی در جامعه کنونی با همه‌گیری رسانه‌های جدید و تغییرات فرهنگی گاه بی‌مخاطب و غریب به نظر می‌آید.

آیدا یوسفیبلاگر سبک زندگی و سفر است و با بیش از ۵۴ هزار فالوور، محتوایی درباره معرفی کافه‌ها و اقامتگاه‌های محلی تولید می‌کند. با داشتن تعامل مناسب با دنبال کنندگان، این پیج برای تبلیغ خدمات گردشگری و خوراکی‌ها، گزینه‌ای مناسب است. مهیا رحیمی«مهیا رحیمی»، بلاگر طبیعت‌گردی و سبک زندگی، زندگی ساده و طبیعی خود را با بیش از ۱ میلیون فالوور به اشتراک می‌گذارد. او با محتوای خاص و الهام‌بخش خود، مخاطبان زیادی را به تجربه زندگی نزدیک به طبیعت ترغیب می‌کند. این پیج برای تبلیغات برندهای ارگانیک، تجهیزات کمپینگ و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار مناسب عمل می‌کند.

گفتگو با نویسنده کتاب «کندی متفکر بزرگ سده‌های میانه»؛

همچنین، برگزاری همایش‌ها و شب شعرهای فصلی مانند شب‌های بهارانه، پاییزی و یلدایی در نقاط مختلف استان می‌تواند موجب ترویج این نوع شعر در میان جوانان و حفظ آن برای نسل‌های آینده شود. این اقدامات به طور کلی می‌توانند از کمرنگ شدن شعر محلی و بومی جلوگیری و به تقویت هویت فرهنگی و ادبی کمک کنند. سازمان صداوسیما، متولی اصلی رسانه‌های صوتی و تصویری، با راه‌اندازی شبکه‌های استانی تلاش کرده است حضور مؤثری در عرصه رسانه‌های محلی در ایران داشته باشد تا بتواند با پرداختن به فرهنگ بومی و محلی هر استان رضایت مخاطبان را جلب کند. شاید انسان‌های اصیل گاهی دچار غفلت شوند و در میان شتاب روزگار فراموش کنند که ریشه‌هایشان کجاست؟ اما در نهایت فرهنگ و زبان‌های اصیل به دلیل قدرت درونی‌شان و ارتباط تنگاتنگ‌شان با هویت فردی و اجتماعی مردم، هیچ‌گاه ناپدید نمی‌شوند.

{
    {
  • در واقع، بسیاری از جوانان دیگر نسبت به آثار و شعر محلی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و این وضعیت موجب گمنامی بیشتر شاعران بومی می‌شود.
  • |}
  • آنچه معمولاً تئوری و فرضیه مادر برای توضیح رسانه‌ای تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در ایران می‌شود فرضیه معروفی‌است که بیشترین صحت خود را در پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده‌است.
  • مثلاً وقتی که تلگراف و تلکس وارد شبکه اطلاع‌رسانی ما می‌شود، می‌بینیم که واژه‌هایی مثل رمز و رمزگذاری (Code, Decoding) و امثال اینها، وارد ادبیات روزنامه‌نگاری در ایران می‌شود.
  • {
  • تحقیقاً بر اساس موضوع اصلی هر برنامه طراحان دکور، طرح‌هایی را که هم به لحاظ فرم و هم محتوا همخوانی داشته باشد، اتود می‌زنند تا به طرح نهایی برساند که در شاکله خود جدا از هویت بصری، جذابیت و هماهنگی با شکل اجرایی برنامه را دارا باشد.
  • |}
  • دومین عامل، برگزاری شب شعرها و همایش‌های بومی و محلی است که می‌تواند به عنوان یک بستر مؤثر برای معرفی و ترویج شعر محلی عمل کند.
  • {
  • البته که تسلط بر گویش و لحن اثر هم از الزامات است که مجریان و گویندگان برای اینکه در ورطه غلط‌خوانی اسیر نشوند لاجرم باید بر این لهجه محیط باشند.
  • |}
|}

صوت درباره یک سرود انقلابی که ثبت ملی شد

همکاری با بلاگرهای بومی و پیج‌های تاثیرگذار این منطقه، فرصتی عالی برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا محصولات یا خدمات خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان بومی و گردشگران معرفی کنند. در این مطلب، لیستی از برترین بلاگرهای شهرهای شمال ایران را ارائه می‌دهیم که می‌توانند تبلیغات شما را به شکلی جذاب و موثر به دست مشتریان هدف برسانند. روز ملی صدا و سیما را بهانه‌ای قرار دادیم تا با این مجری ادب‌دوست کتابخوان درباره یار مهربان و تلاش مرکز صدا و سیمای بوشهری در توسعه فرهنگ کتابخوانی و اهمیت ادبیات بومی به گپ و گفت بنشینیم. در ابتدا، با توجه به خاص بودن واژه و مفهوم آن، تصور می‌کردم شاید برای بسیاری از مخاطبان قابل درک نباشد، اما همان‌طور که زمان گذشت، دیدم که این واژه بومی و مفهوم آن توانسته است توجه کسانی را جلب کند که به ادبیات محلی و فرهنگ جنوبی علاقه دارند.

فرصت باید تلقی کرد بیش از آنکه تهدیدانگارانه خواسته‌باشیم با آن برخورد کنیم و بدانیم که امکان اعمال محدودیت در آن نه تنها اندک است بلکه به تدریج ناممکن خواهد بود. وبلاگی شدن فرهنگ می‌تواند عنوان مستقلی برای تحقیقات آکادمیک باشد که چگونه وبلاگ فراتر از حوزه پیدایش و منشأ پیدایی خود، بر حوزه علم، حوزه فن‌آوری و بر حوزه مباحث جدی و غیر روزمره در جامعه هم اثر می‌گذارد. کما اینکه امروز فراتر از گروه اولی که گفتم در واکنش به تعطیلی و محدود شدن مطبوعات رشد سریعی داشتند، وبلاگ‌های فلسفی و علمی و نظایر اینها هستیم. چون ما معتقد به این هستیم که بیش از تولید فرهنگ و متأسفانه بیش از آنکه به فرهنگ‌سازی مواجه باشیم نیاز داریم که به بازتولید فرهنگ و انتقال فرهنگ بیندیشیم، در نتیجه فرهنگی که وبلاگ با این ساختار امروزی بر می‌انگیزد بیشتر فرهنگی‌است مبتنی بر دیالوگ، پرسشگری و نقد و بیشتر حامل یک نوع فرهنگ افقی‌است در برابر فرهنگ عمودی.

گردشگری کارآفرینی  (Entr   preneurial tourism) فعالیت‌های اقتصادی هستند که در حوزه گردشگری انجام می‌شوند و بر پایه ابتکار، نوآوری و توسعه کسب و کارهای جدید شکل می‌گیرند. این نوع گردشگری به کارآفرینان این امکان را می‌دهد که با ارائه خدمات و محصولات نوآورانه، فرصت‌های جدیدی برای گردشگران فراهم کنند. رشت شکمو«رشت شکمو»، با بیش از ۱۰۳ هزار فالوور، محتوایی سرگرم‌کننده و طنزآمیز درباره غذاها و رستوران‌ها تولید می‌کند. مخاطبان این پیج به نقدها و معرفی‌های خلاقانه او اعتماد دارند، بنابراین برای تبلیغ رستوران‌ها و خوراکی‌های خاص انتخابی عالی محسوب می‌شود. فریده رخشاد«فریده رخشاد»، با بیش از ۳۵۰ هزار فالوور، محتوایی آرام و مرتبط با سبک زندگی خانوادگی و صنایع‌دستی تولید می‌کند.

بلاگرهای شمالی با تولید محتوای متنوع در حوزه‌های سبک زندگی، طبیعت‌گردی، آشپزی و گردشگری، بستری مناسب برای تبلیغات هدفمند کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند. از پیج‌هایی با تمرکز بر خانواده و فرزندپروری گرفته تا معرفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌های محلی، هرکدام می‌توانند ارتباط مستقیمی با مخاطبان خاص خود ایجاد کنند. سال‌هاست زندگی خانواده‌های ایرانی دستخوش آموزش بلاگرها شده است؛ آموزش‌هایی که در ورای رونق اقتصادی برای بلاگرها تغییراتی را در سبک زندگی خانوار شهری و روستایی ایران ایجاد کرده است. در کنار این‌ها، تغییرات فرهنگی و اجتماعی نیز نقش چشمگیری در گمنامی محلی‌سرایان ایفا می‌کند. با رشد فضای دیجیتال، بسیاری از جوانان به دنبال محتواهایی هستند که به نظرشان جذاب و مطابق با ذائقه‌های روز باشد، نه لزوماً آثاری که با فرهنگ بومی و تاریخ سرزمینشان ارتباط دارند. در این فضا، اگر چه ابزارهای جدید برای انتشار آثار وجود دارد، اما جلب توجه نسل جدید به ادبیات محلی نیازمند تلاش‌های ویژه و متفاوت است.

پرداختن به چرایی ضعف‌های امروز مطبوعات محلی و اهمیت بومی‌سازی و هویت‌بخشی با توجه به ترویج فرهنگ وحشتناک دنیای غرب از اهم واجبات فضای فرهنگی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی مطبوعات است. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در این تحلیل مورد توجه قرار گیرد، نقش خانواده‌ها در گمنامی شعر و گویش بومی است. در بسیاری از خانواده‌ها، به اشتباه زبان معیار و گویش‌های رسمی به عنوان نشانه‌ای از تمدن و فرهنگ شناخته می‌شود و از آن‌جا که زبان محلی و گویش بومی اغلب در نظر برخی، نشانه‌ای از ضعف فرهنگی و بی‌اطلاعی تلقی می‌شود، خانواده‌ها مانع استفاده از زبان بومی در خانه می‌شوند.

{

از بلاگر حاشیه‌ساز تا شاخ‌های مجازی در ترکیه؛ سریال «فریبا» به زندگی‌های جنجالی ورود کرد

|}

این نوع گردشگری توریست‌ها را تشویق می‌کند تا به جای بازدید صرف از جاذبه‌های گردشگری، درفعالیت‌هایی شرکت کنند که به آنها امکان می‌دهد با زندگی محلی و جوامع محلی آشنا شوند. مطبوعات‌ شهری‌ آن‌ هم‌ در کلانشهرها از این‌ چهار منظر محدودیتی‌ ندارند اما در مورد نشریات‌ محلی‌ باید گروه‌ اجتماعی‌، سن‌، سواد و جنسیت‌ مخاطب‌ را در نظر گرفت‌. مخاطب‌ نشریه‌ محلی‌ در مناطق‌ مختلف‌ شهری‌ از جهت‌ مخاطب‌ تفاوت‌هایی‌ دارد و باید گروه‌های‌ اجتماعی‌ ساکن‌ در آن‌ محله‌ را لحاظ کرد، هر چند که‌ ممکن‌ است‌ سن‌ مخاطبان‌ در همه‌ نقاط شهری‌ تفاوت‌ اندکی‌ داشته‌ باشد اما جنسیت‌ مخاطب‌ و سواد آن‌ در برخی‌ با یکدیگر تفاوت‌ دارد. نکته‌ای‌ که‌ گردانندگان‌ نشریات‌ در ایران در مطبوعات‌ استانی‌، شهری‌، محلی‌ و روستایی‌ اصولاً به‌ آن‌ کمتر توجهی‌ می‌کنند. خود اینکه جایی را برای کامنت می‌گذارند امکان گفت‌وگویی شدن را بیشتر از رسانه‌های مکتوب فراهم کرده‌اند.

  • تعرفه هر بلاگر در پنل لیست شده و با کمک ابزارهای تحلیلی که در اختیار شماست، می‌توانید  بازدهی کمپین‌ها را به‌صورت دقیق ارزیابی کنید.
  • {
  • این اقدامات می‌تواند گامی مؤثر در تبدیل شعر بومی به یک جریان پویا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر باشد.
  • |}{
  • در نهایت، با وجود این چالش‌ها و مشکلات، همچنان افرادی هستند که به ادبیات بومی و محلی ارادت دارند و حتی در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، از گونه شعری حمایت می‌کنند نظیر آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته هم‎‏‎استانی.
  • |}{
  • سوم اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی وبلاگ‌های ایرانی بخصوص وبلاگ‌های نوشته شده در داخل ایران، این است که جایگزین پیام‌های انباشته شده و پیام‌های سرکوب شده هم هستند.
  • |}
  • هویت‌های قومی و نسبت آن با هویت ملی، یکی از مسائل اساسی در کشورهای چند قومیتی به‌شمار می‌آید.
  • درایران نیز تاکنون ۵ شهر اصفهان، رشت، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی شهر خلاق از یونسکو شده‌اند و برخی شهرهای دیگر مانند شیراز، مشهد و همدان نیز به دنبال اخذ مجوز هستند.

مرحله سوم، با همه‌گیر فراگیر و مردمی شدن اینترنت هست که لایه‌های فکری و اجتماعی در اینترنت حضور پیدا کردند و بسیاری از پیام‌های اجتماعی از طریق اینترنت انتقال یافت. با این ویژگی‌ها می‌توانیم نقش وبلاگ‌ها را به‌عنوان رسانه در قیاس با بقیه رسانه‌ها در ایران به‌گونه‌ای مقوله‌بندی کنیم و در چارچوب فرضیه‌های رایج رسانه‌ای به تحلیل آن بپردازیم. چون جنس وبلاگ‌نویسی این است که نمی‌تواند ادعای بیان سخن آخر را داشته باشد، به همین دلیل به روی خوانندگان باز می‌شود و حتی اگر کامنت‌ها را  داشته باشد دیگران می‌توانند در فضاهای خودشان به نظر او پاسخ دهند. به‌گزارش تسنیم، شهر گوگان از پایگاه‌های تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه با نام باقلوا بوده و با بیش از 100 سال قدمت موردپسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه می‌شود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزه‌های متفاوت و فوق العاده‌ای است. بی‌شک صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن به یکی از سودآورترین صنایع خدماتی جهان و اولویت اقتصادی بسیاری از کشور‌هاست.

همچنان که شعر و فرهنگ بومی در طول تاریخ همیشه بازتابی از جوهره انسان‌ها بوده است، این ویژگی‌های اصیل و ریشه‌دار به همت انسان‌هایی که هنوز به این میراث فرهنگی ارادت دارند، زنده خواهد ماند. رسانه‌های جمعی نوعاً توسط مخاطبان‌شان درون چارچوب پیچیده‌ای از انتظارات و قضاوت‌ها در نظر گرفته می‌شوند و این انتظارات و قضاوت‌ها هم از ویژگی عمومی و اجتماعی رسانه‌ها اقتباس می‌شوند و هم از اهمیت رسانه‌ها در زندگی روزمره مخاطبان و لذتی که می‌توانند به مخاطبان خود بدهند. 1- وبلاگ‌نویسی میل به گفت‌وگو دارد  و این ویژگی نهفته فرهنگ ایرانی را که گفت‌وگویی بودن است و در ادب فارسی، مستتر و در فرهنگ مذهبی و عارفانه ما هم هست، می‌تواند به گونه‌ای بازتولید کند.

با توجه به ورود رسانه‌های دیجیتالی و رسانه‌های مجازی، علاقه‌مندان بیشتر به دنبال فایل‌های صوتی اشعار محلی هستند که به راحتی قابل دسترسی و فهم باشد. بله؛ بی‌میلی خود شاعران محلی‌سرا به انتشار مجموعه‌شعرهایشان نیز عامل دیگری در گمنامی این اشعار در ادبیات بومی به حساب می‌آید. بسیاری از شاعران ممکن است به دلیل تردید در استقبال عمومی یا مشکلات مالی از چاپ آثارشان پرهیز کنند.

    {
  • در نتیجه می‌شود گفت وبلاگ‌های ایرانی حامل پیام مطبوعات محدود شده یا مطبوعات توقیف شده و منتشر نشده هم هستند.
  • |}
  • بزرگداشت این پیشکسوتان نه تنها به پاس زحمات‌شان است، بلکه پیامی به نسل‌های جدید می‌دهد که اهمیت حفظ و ترویج این میراث فرهنگی را درک کنند.
  • تقریباً هیچ‌یک از مطبوعات محلی موضوعی به‌نام مخاطب‌شناسی در دستور کار خود ندارند و حتی به جرأت می‌توان گفت که به آن فکر هم نمی‌کنند.
  • {
  • وارد بحث و چالش با کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌شوند، در پی تأسیس شبکه‌های عینی و اتحادیه‌های صنفی هستند و حضور در زندگی روزمره.
  • |}
  • حفظ و ترویج عناصر فرهنگی اقوام مختلف کشور از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه‌های استانی صدا و سیما بوده است.
  • {
  • مرحله سوم، با همه‌گیر فراگیر و مردمی شدن اینترنت هست که لایه‌های فکری و اجتماعی در اینترنت حضور پیدا کردند و بسیاری از پیام‌های اجتماعی از طریق اینترنت انتقال یافت.
  • |}

شهرهای خلاق عضو این شبکه در راستای یک هدف مشترک با قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه توسعه خود درسطح بین‌المللی به همکاری می پردازند. درایران نیز تاکنون ۵ شهر اصفهان، رشت، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی شهر خلاق از یونسکو شده‌اند و برخی شهرهای دیگر مانند شیراز، مشهد و همدان نیز به دنبال اخذ مجوز هستند. سومین عامل، مشکلات اقتصادی است که شاعران را به مشاغل دیگر و درگیری‌های روزمره سوق می‌دهد. شاعری که با مشکلات معیشتی روبه‌روست، طبیعتاً نمی‌تواند زمان و منابع کافی را برای شکل‌دهی به انجمن‌های فرهنگی بگذارد. در نتیجه، بسیاری از این شاعران به جای اینکه در یک انجمن جمع شوند، مجبور به فعالیت فردی می‌شوند.

به هر صورت هم پیدایش وبلاگ‌ها و هم زبان وبلاگ‌نویسی یک مقوله جدیدی در فرهنگ ماست که نه این منطق از زبان‌های متعارف پیروی می‌کند و نه می‌شود نسبت به بی‌شکل بودن خودش و فرق داشتن با زبان معیار در آن بی‌تفاوت بود. وبلاگی‌شدن فرهنگ را اگر خواسته باشیم با زبان آکادمیک تحلیل کنیم، چیزی‌است شبیه گفتمان‌های رمان‌گونه‌ای که باختین به آن اشاره می‌کند. گفتمان‌های رمان‌گونه در حقیقت انتخاب زبان رمان حتی برای بیان مقوله‌های علمی‌است و بخصوص زمانی که نسبت به فرهنگ رسمی فاصله گرفته می‌شود، به قول باختین مکالمه در حاشیه‌ها شکل می‌گیرد و در نتیجه می‌خواهد موردی حرف بزند می‌خواهد با زبان طنز و شوخی و مطایبه و نظایر آنها حرف بزند. در نتیجه مطرح شدن اینترنت به‌طور عام و وبلاگ‌نویسی به‌طور خاص، را به‌عنوان یک رسانه حامل تحول در این مرحله باید جدی گرفت. آنچه معمولاً تئوری و فرضیه مادر برای توضیح رسانه‌ای تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در ایران می‌شود فرضیه معروفی‌است که بیشترین صحت خود را در پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده‌است. به این دلیل میل به مدارا دارد یا به عبارت دیگر مدارا را بر صاحب وبلاگ(نویسنده) و خواننده تحمیل می‌کند و نهایتاً به دموکراتیزه کردن فرهنگ کمک می‌کند.

{
    {
  • با توجه به ورود رسانه‌های دیجیتالی و رسانه‌های مجازی، علاقه‌مندان بیشتر به دنبال فایل‌های صوتی اشعار محلی هستند که به راحتی قابل دسترسی و فهم باشد.
  • |}{
  • چگونگی رابطه و مناسبات میان این دو نوع هویت اجتماعی می‌تواند روی همبستگی و انسجام ملی در این کشورها تاثیر بگذارد.
  • |}
  • شمال کشور با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، طبیعت بکر و محبوبیت بالا به‌عنوان مقصد گردشگری، بستری ایده‌آل برای تبلیغات هدفمند برخی از صنایع و کسب‌وکارها است.
  • ببینید گوینده و مجری هوشمند همیشه مراقب است که در دام لودگی و مهمل‌گویی‌ها نیفتد تا بتواند اعتماد مخاطب را به خود جلب و برای رسانه نیز اعتبار کسب کند که این خود راز موفقیت رسانه‌های معتبر جهان است.
  • این جریان همیشگی از مسافران، گیلان و مازندران را به بازاری پویا برای تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی به‌صورت هدفمند تبدیل کرده است.
  • {
  • در کنار این، پایین بودن نرخ مطالعه در جامعه و استقبال نشدن از کتاب به ویژه در زمینه ادبیات، اهل قلم را دچار تردید می‌کند و آن‌ها را از انتشار آثارشان بازمی‌دارد.
  • |}
|}

این مشکل به ویژه برای کسانی که از نظر مالی قادر به انتشار آثارشان نیستند، دشوارتر می‌شود. علاوه بر این، نگارش شعر بومی با رعایت حرکات نگارشی و قوانین خاص زبان بومی، خود یک چالش است. خواندن این اشعار برای خوانندگان نیز ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد؛ چراکه خوانش اشعار بومی با رسم‌الخط خاص خود برای همگان میسر نیست.

{
    {
  • از سوی دیگر، شاید این‌گونه آثار به دلیل استفاده از زبان‌های محلی، کمتر قابلیت گسترش و پخش گسترده در بین مخاطبان را داشته باشند و همین امر باعث کاهش توجه رسانه‌ها به این نوع ادبیات می‌شود.
  • |}
  • این پیج با تعامل مناسب خود، برای تبلیغ لوازم‌خانگی، دکوراسیون، محصولات محلی و خدمات اقامتی عملکرد خوبی دارد.
  • {
  • میل به گفت‌وگو، بخصوص که رسانه‌های الکترونیک و رسانه‌های مکتوب، حاوی و حامل فرهنگ منولوگ هستند، اما وبلاگ بیشتر به سمت گفتگویی شدن تمایل پیدا می‌کند.
  • |}
  • حضور مستمر و افزاینده مستمعان، خود گواهی است بر این‌که مردم هنوز به شعر محلی و گویش‌های بومی خود تعلق خاطر دارند و در پی پیوند با هویت فرهنگی‌شان هستند.
  • {
  • در واقع، خودم را به نوعی راضی نمی‌کردم که این اشعار، به خصوص در مرحله ابتدایی به دنیای بیرون عرضه شوند؛ اما با اصرار دوستان و حمایت‌های آن‌ها تصمیم گرفتم که آثارم را به مرحله انتشار برسانم.
  • |}
  • دلیل بی‌توجهی رسانه‌ها به ادبیات عامه، به‌ویژه شعر محلی در جامعه ما، به چند عامل مرتبط است.
|}

رابعاً به دلیل گریز از فشارهای رسمی و برخوردهای سیاسی، میل استفاده از نام‌های مستعار در وبلاگ‌های ایرانی بیشتر است و خامساً اینکه وبلاگ‌های ایرانی محلی را برای درج نظر مطمع نظر دارند. این تحریف فرهنگی باعث می‌‌شود دچار افول فرهنگی شویم و اثرش را بر سایر حوزه‌‌ها نشان می‌دهد. مولانا در داستانی می‌‌گوید وقتی دباغی از یک بازار عطرفروشی عبور می‌‌کند بی‌‌هوش می‌‌شود و با بوی پهن به هوش می‌‌آید، گسترش محتواهای بی‌‌ارزش با فرهنگ عمومی جامعه همین کار را می‌‌کند. رسانه‌‌ها به این دلیل که ممکن است گزارش نوشتن درباره بلاهت بلاگرها، فیلترینگ را به دنبال داشته باشد، ترجیح می‌‌دهند از کنار آن بگذرند، اما این یک واقعیت است که بلاگرها در حال ترویج مسائلی هستند که فرهنگ و تاریخ و زندگی ما را به خطر می‌‌اندازد. تغییراتی که تنها به سبک تهیه غذا و سرو آن محدود نمی‌شود، بلکه شامل خریدهای جدید لوازم خانه تا خرید مواد غذایی با برندهایی معرفی‌شده توسط بلاگرها، خرید لباس کودک و سایر اقلام می‌شود؛ موضوعی که در برخی موارد مسیری سخت، گران و بی‌محتوا را به خانواده تحمیل می‌کند. جالب است بدانید در سال ۲۰۰۴ سازمان آموزش، علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO)  با هدف تقویت همکاری‌های متقابل بین‌المللی کشورها، شبکه شهرهای خلاق یونسکو (uccn) را راه‌اندازی کرد و تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰ شهر در ۹۰ کشور جهان در آن عضو و پذیرفته شدند.

یکی از این راهکارها، علاقه‌مند کردن نسل جوان به شعر بومی محلی از طریق راه‌اندازی انجمن‌ها و برگزاری همایش‌های ادبی است. می‌توان با ایجاد انجمن‌های شعر بومی محلی، فضایی برای تبادل نظر و آشنایی بیشتر شاعران جوان با این سبک فراهم کرد. علاوه بر این، میدان دادن به شاعران جوان در همایش‌ها و شب شعرهای بومی در شکل‌گیری رویکردهای نو و متناسب با نیازهای امروز در این عرصه کمک زیادی می‌کند. درواقع کم‌فروغ شدن شعر محلی و بومی به دلیل درگذشت شاعران برجسته بومی و گرایش شاعران جوان‌تر به دیگر گونه‌های شعر و کم‌شدن مخاطب شعر، یکی از چالش‌های جدی است که در برابر حفظ و ترویج این نوع ادبیات قرار دارد. با این حال، به اعتقاد من هنوز راهکارهایی برای احیای این شعر و جذب جوانان به آن وجود دارد.

دوم اینکه در وبلاگ بر خلاف رسانه‌های دیگر مخاطب از حالت انفعالی خارج می‌شود و با مخاطب فعال روبه‌رو هستیم. سوم اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی وبلاگ‌های ایرانی بخصوص وبلاگ‌های نوشته شده در داخل ایران، این است که جایگزین پیام‌های انباشته شده و پیام‌های سرکوب شده هم هستند. وی انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری را «مشکلات اقتصادی»، «مشکلات خانوادگی»، «مشکلات فرهنگی اجتماعی»، «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی»، «تلاش برای کسب موفقیت‌های اقتصادی»، «سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی» و «تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی» دانست. از منظر فردی، در فضای مجازی بین بلاگرها رقابت شدید برای جذب مخاطب و دیده شدن بیشتر باعث شده اقدامات حاشیه‌‌ای و بعضاً خطرناکی انجام بدهند.

او با معرفی رستوران‌های سنتی، روستاها و محصولات محلی، انتخابی مناسب برای تبلیغات مرتبط با اقامتگاه‌های بومی و صنایع‌دستی محسوب می‌شود. دلیل بی‌توجهی رسانه‌ها به ادبیات عامه، به‌ویژه شعر محلی در جامعه ما، به چند عامل مرتبط است. یکی از این عوامل می‌تواند تعلقات فرهنگی و اجتماعی باشد که بیشتر به سمت ادبیات کلاسیک یا مدرن متمایل شده‌اند. در حالی که شعر محلی به‌عنوان بخشی از فرهنگ بومی و محلی، غالباً در عرصه‌های عمومی نادیده گرفته می‌شود. در استان‌ها و مناطق مختلف، شاعران بومی در گوشه و کنار پراکنده‌اند و هیچ‌گونه شبکه منسجم و یکپارچه‌ای برای هم‌افزایی و ارتباط میان آن‌ها وجود ندارد. این پراکندگی جغرافیایی، محدودیت‌های زیادی برای معرفی و ترویج آثار این شاعران به وجود می‌آورد.

این فرآیند ممکن است طول بکشد، اما گاهی نیاز است تا آثار هنری به مرور زمان و با تلاش مستمر به نقطه‌ای برسند که آماده به اشتراک گذاشته شدن باشند. یا حتی سبک‌های خبری متأثر است از این وضعیت فنی، مثل استفاده از هرم وارونه برای پیشگیری از قطع تلگراف که خبر را طبقه‌بندی می‌کرد و به تناسب اهمیتش از ابتدا تا انتهای خبر به‌گونه‌ای تنظیم می‌شد که هر وقت برق نباشد یا تگراف قطع شود بخش‌هایی از خبر را بتوان منعکس کرد و این سبک‌هایی خاص را در ارتباطات وارد کرد. همچنین بلاگری شغلی کوتاه ‌مدت با آینده نامشخص و بدون امنیت شغلی است، پس فرد بلاگر خود را مجاز می‌‌داند که با لطایف‌الحیل فالوئرهایش را حفظ و بیشتر کند. در واقع کسی که به تأسیس وبلاگ دست می‌زند و می‌نویسد، چاره ندارد جز اینکه نقد و نظر دیگران و حتی نظر پرخاشگرانه و غیراخلاقی آنها را تحمل کند. شیرینی سنتی باقلوای گوگان که بدون افزودنی نگهدارنده از گذشته در تنورهای سنتی منازل تولید می شود به نظر کارشناسان مربوطه دارای ماندگاری بیش از 2 ماه در شرایط عادی و بیش از 6 ماه درون یخچال است. ج) مرحله سوم که از مدتی پیش آغاز شده پیام‌ها را از حالت مونولوگ خارج کرده و ساختار گفتگویی پیدا کرده، همان ساختار گفتگویی که بیشتر در فرهنگ ما اثر می‌گذارد.

به طور مثال  بلاگرها این روزها در حال رقابت با هم هستند و با انتشار عکس، فیلم یا برنامه‌های بی‌محتوا به صورت زنده به اصطلاح گرفتن لایو با مردم ارتباط قوی می‌گیرند. محتوای چنین برنامه‌هایی اغلب بی‌مفهوم بوده و از الفاظ رکیک یا تصاویر نامتعارفی استفاده می‌شود؛ پدیده‌ای که بی‌تردید بر جامعه مخاطب بویژه جوانان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی محلی برای تبلیغ کالاها یا فروش و ارائه خدمات تبدیل شده‌اند که بلاگرها برنده آن هستند و پول‌های هنگفتی را از این طریق به جیب می‌زنند. قطعاً در این زمینه علل مختلفی دخیل هستند که به چند عامل کلیدی آن اشاره خواهم کرد؛ اولین عامل مهم در این امر، همکاری نکردن و همراهی نکردن مسئولان فرهنگی استان است. متولیان فرهنگی که مسئول حمایت از هنر و ادبیات هستند، به طور معمول نگاه جدی و سازمان‌یافته‌ای به شعر محلی ندارند.

شمال ایران با جذابیت‌های طبیعی و گردشگری بی‌نظیر خود، همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مسافران به‌ویژه از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز بوده است. این جریان همیشگی از مسافران، گیلان و مازندران را به بازاری پویا برای تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی به‌صورت هدفمند تبدیل کرده است. هویت‌های قومی و نسبت آن با هویت ملی، یکی از مسائل اساسی در کشورهای چند قومیتی به‌شمار می‌آید. بنابراین، امید به تداوم شعر محلی و فرهنگ بومی همچنان در دل تاریخ نهفته است و هرچند ممکن است در برخی دوره‌ها کم‌رنگ شود، اما هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.

مخاطبان توسط خود مردم و براساس علایق، توانایی‌ها، سلایق، نیازها، ترجیحات و هویت‌ها و تجارب اجتماعی و فرهنگی‌شان تعریف می‌شوند. براساس این رویکرد ما با یک نوع واحد از تجمع اجتماعی سر و کار نداریم، بلکه با انواع بسیار متفاوتی روبه‌رو خواهیم بود که همگی درخور مخاطب نامیده شدن هستند. به دلیل ضعفی که در فرهنگ مکتوب ما هست، اساساً ما بیشتر گوینده هستیم تا نویسنده، اساساً اشاعه وبلاگ‌نویسی یعنی توسعه نوشتن و نوشتاری شدن فرهنگ. رسانه‌ای شدن فرهنگ با دو نگاه انتقادی و جانبدارانه مواجه است، برخی از رسانه‌ای شدن فرهنگ نتیجه می‌گیرند که فرهنگ بیشتر توانسته بسته‌بندی و قابل انتقال شود، برخی هم مثل اصحاب مکتب فرانکفورت و بخصوص آدرنو و هورکهایمر، صرفاً صنایع فرهنگی و رسانه‌ها را عاملی می‌دیدند برای دستکاری در افکار. در بخش دوم که به فرهنگ می‌پردازم، از تاریخ کلاسیک فرهنگ می‌گذرم و فقط در نسبت بین فرهنگ و رسانه این را عرض می‌کنم که فرهنگ از طریق رسانه‌ها رسانده یا Mediate می‌شود و به همین دلیل از دیوارنویسی غارها تا فرهنگ مکتوب و ادبیات شفاهی تاکنون، ما نمی‌توانیم رسانه‌ای شدن فرهنگ را نادیده بگیریم.

«میل اُمام»، یکی از بناهای ارزشمند تاریخی استان گیلان در شهرستان املش و در فاصله یک‌کیلومتری شمال‌ شرق روستای امام واقع شده است. این اثر تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۷۰۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اینجا لازم است اشاره کنم در برنامه گنجینه خلیج فارس، پیش‌تر کتاب «معماری بوشهر، سمفونی رنگ، باد و نور» اثر دکتر ایرج نبی‌پور و کتاب «شکوه ابوشهر» نوشته سام رسایی کشوک را معرفی کرده بودیم. مطالعات جامعی در حوزه‌های مختلف فارق از مطالعه اختصاصی برای هر برنامه دارم؛ ولی لازم است پیرامون موضوع و پیرنگ برنامه‌ای که قرار است اجرا کنیم، اطلاعات پیرامونی را حتماً کسب کنیم. جامعه امروزی با کتاب و مطالعه چندان رفیق نیست و حقیقتاً من امیدوار نبودم که استقبال خوبی از اثر شود؛ اما در این مسیر، حمایت دوستان عزیزم، به ویژه دوست بسیار ارزشمندم، آقای سیاوش قائدی که با علاقه و عشقی بی‌نظیر به فرهنگ و ادبیات تمام هزینه‌های چاپ کتاب را بر عهده گرفت، برای من بسیار ارزشمند بود.

در واقع، بسیاری از جوانان دیگر نسبت به آثار و شعر محلی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و این وضعیت موجب گمنامی بیشتر شاعران بومی می‌شود. برگزاری شب شعرهای سالانه، به ویژه شب یلدای خلیفه، به همت جمعی از ادب‌دوستان بومی، نقشی اساسی در زنده نگهداشتن و تقویت شعر محلی در استان بوشهر ایفا کرده‌‎است. هر ساله شاهد استقبال بیشتر مخاطبان از این رویدادها، هم به‎‌صورت حضوری و هم در فضای مجازی هستیم. این استقبال نه تنها نشان‌دهنده علاقه مردم به ادبیات بومی است،؛ بلکه به نوعی تائیدی بر زنده بودن و پویایی این سبک از شعر در میان جامعه است.

این شاعران نه تنها در زمان خود؛ بلکه در نسل‌های بعدی نیز به‎‌عنوان ستون‌های شعر محلی شناخته می‌شوند و اشعارشان در بسیاری از شب‌های شعر و محافل ادبی امروز بازخوانی می‌شود، اما به نظر می‌رسد برای تداوم این اثرگذاری و ارتقاء فهم و ارزش شعر بومی، صرفاً خوانش و تکرار اشعار آن‌ها کافی نباشد. در نتیجه می‌شود گفت وبلاگ‌های ایرانی حامل پیام مطبوعات محدود شده یا مطبوعات توقیف شده و منتشر نشده هم هستند. چهارم اینکه وبلاگی شدن فرهنگ که پدیده‌ای هست که پژوهشگران معتقدند در پی ظهور وبلاگ شکل می‌گیرد، خود از ویژگی‌های امروز جامعه ماست که دامنه‌است از وبلاگ‌نویسی فراتر رفته کما اینکه زبان وبلاگ‌ها را در خارج از حوزه وبلاگی هم می‌توانیم ببینیم.

در ادامه، انواع کسب‌وکارهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند از ظرفیت تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی بیشتر استفاده کنند. مجری رادیو و تلویزیون با کسب دانش اخلاق حرفه‌ای و شناخت مسئولیت‌های اخلاقی خود، می‌تواند در مسیری متعالی گام بردارد. صاحبان حق حرفه مجری‌گری درواقع فرد,، گروه یا هر عنصری است که از او اثر می‌پذیرد و مجری بایستی در قبال نحوه رفتار خود با او پاسخگو و ملزم به رعایت حقوقش شود. مخاطب تا زمانی که درک کند مجری و گوینده برای او نقش بازی نمی‌کند، در کلیشه قرار نگرفته و با او صادق است، ارتباطش را حفظ می‌کند. اجرا در شبکه‌های استانی حساسیت خاص‌تری دارد؛ چرا که در شهر و استان کم‌جمعیت‌تر نسبت به مرکز، مردم که همان مخاطبان باشند، تو را می‌شناسند و هر گونه تغییر رفتاری در مقابل دوربین یا پشت میکروفن باعث پس زدن شما می‌شود.

بلاگر https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
بهترین بلاگرها در هر شهر