استراتژیک استراتژی دیجیتال

استراتژی دیجیتال مارکتینگ: چطور تدوین و پیاده سازی کنیم؟

کتاب Digital Marketing توسط دیو چافی و فیونا الیس نوشته‌شده و در مورد چگونگی تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ از ابتدا صحبت می‌کند. همچنین این کتاب برخی از کاربردی‌ترین نکات تاکتیکی در مورد رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و بهینه‌سازی نرخ تبدیل را اختیار شما قرار می‌دهد. هنگام طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ همواره به شناسایی مخاطبان هدف و هدف‌گذاری آن‌ها در کمپین‌های مختلف تأکید می‌شود. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد.

به محض اینکه هزینه تبلیغات شما به پایان برسد، ترافیک وب سایت، لایک‌ها و فالوورها نیز به پایان می‌رسد. نتایج تحقیقات نشان می دهد شانس موفقیت این دو استراتژی کم تر از یک دهم است. آن ها چهار استراتژی اجرایی که به آن ها تاکتیک می گوییم را انتخاب کرده اند. استراتژی‌های هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دنده‌اتومات کار را خیلی راحت می‌کنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را... بیدینگ دستی کار پیچیده‌ای است و به بررسی و به‌روزرسانی لحظه‌ای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود.

در دنیای کسب و کار امروز، آنچه بسیار کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نحوه برنده شدن کسب‌وکارهای سنتی در بازی دیجیتال است. برای شرکت‌هایی مانند استارباکس و یونیلیور دیجیتالی شدن، منابع جدید مزیت رقابتی، رشد و ایجاد ارزش را به ارمغان ‌آورد. استراتژی دیجیتال هوشمند، مانند استراتژی کسب و کار سنتی، در مورد انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری منطقی برای به حداکثر رساندن مزیت رقابتی، رشد، سود و ارزش و سپس اجرای آن با نظم و انضباط است. از طریق بازاریابی ویدئویی، شرکت شما دسترسی خود را افزایش می دهد، درآمد خود را افزایش می دهد و عملیات خود را گسترش می دهد. مانند بازاریابی محتوا و همچنین بازاریابی ایمیلی، کسب و کار شما بر ایجاد ویدیوهای اطلاعاتی و ارزشمند برای مخاطبان هدف خود متمرکز است.

بررسی میزان اثربخشی استراتژی های بازاریابی سنتی کار سختی است ولی وقتی پای دیجیتال مارکتینگ به وسط می آید شاید فقط با چند کلیک بتوانید میزان عملکرد و حتی ROI هر یک از کانال های دیجیتال خود را بررسی کنید. بازاریابی ایمیلی روشی برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی و ایجاد روابط با مخاطبان، تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران و تبدیل خریداران یکباره به طرفداران وفادار برند شما است. بازاریابی محتوا شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب مخاطب هدف است. هدف بازاریابی محتوا ایجاد آگاهی از برند، ایجاد رهبری فکری و ایجاد تعامل و وفاداری مشتری است. علاوه بر این، همسویی استراتژیک و اجرایی در متدولوژی استراتژی تحول دیجیتال به یک تمرکز حیاتی تبدیل می شود.

در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز استراتژی به عنوان یک برنامه کلی برای اجرای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی برای دست یافتن به اهداف مشخص شده به کار می‌رود. این استراتژی به تعیین راهبردها، هدف‌ها، و تدابیری که باید انجام شود تا به اهداف مورد نظر برسید، می‌پردازد. همچنین به تیم‌های فروش و بازاریابی کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه را به‌سرعت در قیف فروش حرکت دهند. هنگامی که شروع به توسعه یک برنامه بازاریابی دیجیتال می‌کنید، باید به تمام جنبه‌های کسب و کار خود فکر کنید. باید تجزیه و تحلیل دقیقی از مخاطبان و رقبا داشته باشید تا بتوانید یک استراتژی به‌روز خلق کنید. پادکست این قابلیت را دارد که به یکی از عناصر اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما تبدیل شود.

بدون تردید می‌توان ایمیل مارکتینگ را به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مهم در نظر گرفت. این شیوه بازاریابی در جذب مشتریانی مؤثر است که تا حدودی به محصولات شما علاقه‌مند هستند. درواقع عضویت در یک خبرنامه ایمیلی کاملاً اختیاری است و تنها افرادی که خودشان تمایل داشته باشند در آن عضو می‌شوند. هم استراتژی‌ها و هم تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ از اجزای مهم طرح بازاریابی دیجیتال هستند. شما با درک تفاوت‌های این دو می‌توانید یک استراتژی بازاریابی جامع ایجاد کنید که به‌طور مؤثر برای جذب مخاطبان هدف و سایر اهداف بازاریابی مناسب باشد. انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال تنها برای جذب مشتریان محلی یا مشتریان یک کشور نیستند؛ شما از طریق یک استراتژی درست می‌توانید مشتریانی از سراسر دنیا برای محصولات و خدمات خود پیدا کنید.

در مجله «فرادرس» مطلبی با عنوان «اهمیت دیجیتال مارکتینگ و ضرورت آن در کسب و کار چیست؟» تهیه شده است که در آن به‌طور کامل در مورد دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ بحث می‌کنیم. مثلا با ورود به فضای دیجیتال می‌توان فرآیندهای اصلی کسب و کار را دوباره طراحی کرد. به‌عنوان‌مثال، زنجیره های تأمین در حال پیکربندی مجدد هستند و فضای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند تا انعطاف‌پذیرتری بیشتر شده و بتوان محصولات جدیدی را متناسب با الگوی تقاضای محلی با ‌سرعت بیشتری عرضه کرد. همچنین، سیستم‌های دیجیتال و اکوسیستم‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانند به بازارهای جهانی بدون مرز دسترسی داشته باشند، مانند آن‌چه Airbnb انجام داد. افزون بر این، خدمات دیجیتال می‌توانند باعث افزایش چشمگیر تمایز و رضایت مشتریان شوند. سئو فرآیند بهبود وب سایت شما است به طوری که در نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با تجارت شما رتبه بالایی کسب می کند.

در سازمان امروزی ، ایده های بسیاری وجود دارند که می توان به نوعی آنها را در حوزه استراتژی دیجیتال قرار داد. یک مدیر بازاریابی استراتژی دیجیتال را به عنوان شبکه های اجتماعی و کانالهای ارتباطی تحت وب می بیند. جریان کار نهایی متدولوژی استراتژی دیجیتال که به صورت موازی اجرا می شود، با استراتژی دیجیتال شروع می شود و در طول تحول ادامه می یابد، تضمین کیفیت پروژه است. این جریان کاری شامل چارچوب کاهش ریسک، حاکمیت پروژه، منابع و فرآیندها و چارچوب های تضمین کیفیت کلی است. در کسب و کارهای تجارت الکترونیکی معمولاً بیشتر به عناصر فنی دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و تبلیغات کلیکی توجه می‌شود. اما آمازون، بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیکی دنیا، رویکرد کمی متفاوتی را در پیش گرفته است.

وقتی از بلاگ‌پست صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که دربارهٔ اتفاقات روزمرهٔ خود در بلاگتان مطلب بنویسید. نیاز کاربرهایی که می‌خواهید هدف قرار دهید را بشناسید و برای رفع نیازشان در بلاگتان محتوا تولید کنید. با مطرح کردن دغدغهٔ کاربر و رفع نیازش می‌توانید در او اعتماد ایجاد کنید و نظرش را به برند خود جلب کنید. چطور می‌توانید نیاز او را بسنجید؟ تکنیک‌های سئو اینجا به کمک شما می‌آیند. با در نظر گرفتن سرچ‌های افراد می‌توانید آن‌ها را تارگت کنید، برایشان محتوا تولید کنید و در نهایت آن‌ها را به سمت استفاده از محصولات یا خدمات خود سوق دهید.

حتی صفحه‌ای که برای بیزینس خودتان روی سایت ویرگول می‌سازید و در آن محتوا منتشر می‌کنید هم در دسته‌بندی Owned Media قرار می‌گیرد. این کار به عوامل مختلفی مثل بیزینس مدل شما (این‌که B2B است یا B2C) یا حتی قیمت کالا و خدمات شما بستگی دارد. ورود به عرصه دیجیتال مارکتینگ هم مثل آغاز کردن یک جنگ تمام‌عیار است؛ این جنگ تا زمانی که بخواهید درآمد و اعتبار داشته باشید، ادامه خواهد داشت. این امکان فوق‌العاده‌ای برای جذب مخاطبان جدید است که ویدیو مارکتینگ در اختیار شما می‌گذارد. طبق تحقیقات اگر مخاطبان از ویدیویی خوششان بیاید، با احتمال 92% آن را برای دیگران هم می‌فرستند. تمامی مقالات آکادمی آمانج با تلاش و اشتیاق توسط نویسنده های ما تولید و منتشر شده است و محتوای مقالات عاری از هرگونه مطالب زرد و بیهوده است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگی که شما برای کسب‌وکار خود تدوین می‌کنید، نقشه راهی است که باید در طولانی‌مدت طی کنید. رسانه‌های مالکیت شخصی نیز قلب استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما هستند؛ بنابراین باید روی تولید محتوا برای این رسانه‌ها سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کنید. شما با ارسال پرسش‌نامه به مشتریان خود، می‌توانید درباره اولویت‌های آن‌ها اطلاعاتی کاربردی به دست بیاورید که تأثیر به‌سزایی روی استراتژی شما بگذارد. برای جمع‌آوری این اطلاعات نیاز است که یک پرسشنامه بازاریابی حرفه‌ای تدوین کنید. رقبای کوچک و بزرگ شما هم از هیچ کاری برای شکست شما دریغ نمی‌کنند؛ پس بهتر است قبل از ورود به این نبرد تدوین سند استراتژی دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید.

این کار شامل درک هویت فرهنگی موجود شما، شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ سازمان شما، تجسم فرهنگ آینده مطلوب و تعیین وضعیت ایده آل برای سازمان و افراد آن در آینده است. بدون انجام این تجزیه و تحلیل، استراتژی دیجیتال و تحول شما شفافیت ندارد و شما را مجبور به تصمیم گیری نامطمئن می کند. این چارچوب به سازمان‌ها و تیم‌های پروژه کمک می‌کند تا عوامل مختلفی را که باید در هنگام تعریف استراتژی دیجیتالی خود در نظر بگیرند، رسیدگی کرده به آنها فکر نموده، و آنها را درک کنند. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران در زمینه استراتژی دیجیتال مارکتینگ و نحوه تدوین استراتژی موفق پاسخ می‌دهیم. تولید محتوا توسط کاربران باعث می‌شود که مخاطبان به شکل منحصربه‌فردی با برند شما ارتباط برقرار کنند و مهم‌تر از آن، این کار محتوایی را تولید می‌کند که می‌توانید آن را با مخاطبان دیگر خود به اشتراک بگذارید. آمازون استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قدرتمندی دارد که از آن برای رسیدن به اهدافی مانند ترغیب و تعامل با مشتریان احتمالی به روشی منحصربه‌فرد و مؤثر کمک می‌گیرد.

اما دیدگاهی وسیع­‌تر این است که این استراتژی دیجیتال، با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین سعی دارد قابلیت‌هایی درون کسب‌وکار ایجاد کند تا یک سازمان بتواند به شرایط متغیر بازار پاسخ دهد. این دیدگاه نیز به استراتژی دیجیتال نگاهی مبتنی بر منابع داشته که با استفاده از منابع دیجیتال تدوین و اجرا شده تا ارزش متمایزکننده‌ای خلق کند. به‌نظر می‌رسد اقتصاد جهانی به‌اندازه کافی قدرتمند است که کشورها را در تمام مناطق و در تمام سطوح درآمدی قادر می‌کند به توسعه اقتصادهای دیجیتال خود ادامه دهند. کشورهایی که درحال ساخت اقتصادهای دیجیتال موفقند، متعهد به آموزش مردم، از آموزش پایه مفاهیم در آموزش ابتدایی، برنامه‌های متمرکز بر فناوری در سطح متوسطه تا آموزش مستمر شده‌اند که باعث ایجاد و افزایش اشتغال برای نیروی کار می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ICT و سایر مشاغل مرتبط با فناوری، طیفی بین ۰.۱ تا ۴ درصد از جمعیت کشورهای جهان را تشکیل می‌دهند. محققان توصیه کرده‌اند که بیش از ۲ درصد از جمعیت یک کشور در برخی از ظرفیت‌ها در بخش فناوری به کار گرفته می‌شوند تا از ایجاد و مدیریت موفق اقتصاد دیجیتال اطمینان حاصل کنند.

بااین‌حال همواره می‌توان بعضی مراحل را حذف و برخی دیگر را جایگزین آن‌ها کرد. پیروی از مراحل ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال تضمین می‌کند که استراتژی شما به بهترین شکل پیاده‌سازی شود و نتایج درخشانی داشته باشد. برای تدوین هر استراتژی بازاریابی –دیجیتال یا غیر دیجیتال- باید بدانید که برای جذب چه کسانی بازاریابی می‌کنید. بهترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال بر اساس شخصیت دقیق مخاطبان هدف یا همان خریداران ایجادشده‌اند. شما هم باید ساخت پرسونای خریداران خود را به‌عنوان اولین گام تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال پیاده‌سازی کنید.

برای اطمینان از اینکه محتوای شما موجب جذب کاربران می‌شود و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد، نیازمند یک استراتژی سئو داخلی (On-page SEO) اصولی هستید. یک استراتژی وبلاگ‌نویسی ارگانیک تنها بخشی از داستان موفقیت در حوزه تجارت آنلاین است. استفاده از بازاریابی غیر ارگانیک مانند تبلیغات پولی نیز به همان اندازه مهم و تأثیرگذار است. با این شیوه تبلیغات هم به آگاهی از برند خود کمک می‌کنید و هم به مخاطبانی دسترسی پیدا خواهید کرد که هنوز نمی‌توانند کسب‌وکار شما را به‌صورت طبیعی پیدا کنند. تدوین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال یک تخصص مهم است که حاصل دانش و تجربه فرد یا گروه خاصی از متخصصان است. برای درک بهتر این استراتژی‌ها، فهرست زیر برخی از رایج‌ترین استراتژی‌ها در دنیای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی می‌کند.

پس از تکمیل این فعالیت‌ها، می‌توانید پیشرفت‌های بالقوه فرآیند کسب‌وکار را کشف کنید. در برخی موارد، حتی ممکن است همزمان با انتخاب و استقرار فناوری‌ها، اجرای این پیشرفت‌ها را آغاز کنید. به عبارت دیگر، لازم نیست منتظر بمانید تا فناوری جدیدی برای بهبود فرآیند در اختیار داشته باشید، اگرچه بسیاری از پیشرفت‌ها توسط فناوری‌های جدید فعال خواهند شد. باید بدانید که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از انتشار تبلیغات کلیکی در این شبکه‌ها گسترده‌تر است و روش‌های بسیار زیادی برای بازاریابی از طریق این شبکه‌ها وجود دارد. برای مثال، برندهای تجارت الکترونیکی می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار کنند و به شکایت‌های مشتریان رسیدگی کنند یا رضایتمندی‌های آن‌ها را دریافت کنند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کار با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شود و توسعه می‌یابد.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک استراتژی است که در آن شما (به‌عنوان تبلیغ کننده) هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین‌تان کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. PPC راهی مؤثر برای دستیابی به کسانی است که عبارات مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می‌کنند. بررسی رقبا و آنالیز بازار به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از محصولات و خدمات رقبا، نقاط قوت و ضعف آن‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای بازار پیدا کنید. علاوه بر این، در تعیین مزیت رقابتی و استراتژی‌های منحصر به فرد نیز تاثیرگذار است. درباره تاکتیک‌های دیجیتال و استراتژی بازاریابی دیجیتال کتاب‌های زیادی نوشته شده است که نشان می‌دهد این دو روش، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند در جدول زیر به این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم.

محتواها شامل مطالب وب‌سایت، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقالات، ویدئوها، پادکست‌ها و سایر اشکال محتوا می‌شوند. در این رویکرد، از وسایل و فناوری‌های دیجیتال به طور مثال هوش مصنوعی برای تبلیغ، ترویج و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، بازاریابی دیجیتال یک دسته‌بندی بزرگ‌تر است که استراتژی‌های دیجیتال را در بر می‌گیرد. انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنا نیستند و دچار تغییر و تحول می‌شوند. مطالعه مقالات به‌روز، خواندن کتاب‌ها، شرکت در دوره‌های آموزشی و مواردی از این قبیل می‌توانند همواره اطلاعات شما را به‌روز نگه‌دارند. مشتریان شما همواره می‌توانند به محتوای آموزشی که برای آن‌ها سودمند است دسترسی داشته باشند.

به طور کلی، استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها برای ارتباط موثر با مخاطبان خود و دستیابی به اهداف بازاریابی خود در عصر دیجیتال بسیار مهم است. استراتژی دیجیتال کسب و کار یا همان استراتژی تحول دیجیتال مفهوم جدیدی است که نیاز به شفاف ‌سازی دارد. گاهی در تعریف استراتژی دیجیتال، دیدگاهی مبتنی بر منابع وجود دارد و آن را تمام اقدامات سازمان در قبال دارایی‌ها و ابتکارات دیجیتال خود می‌بینند. «ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing) روشی مؤثر برای افزایش تعامل با مشتریان قدیمی یا جذب مخاطبان جدید و تبدیل آن‌ها به مشتری است. کاربران بسیار زیادی در دنیا از ایمیل برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند و آمارها نشان می‌دهند که ایمیل مارکتینگ از پربازده‌ترین و مؤثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. به همین دلیل، بهره‌گیری از این روش بازاریابی به تمام کسب و کارها توصیه می‌شود.

شما که دنبال نمونه متن برای تبلیغ کانال روبیکای خود به این مقاله رسیده‌اید، حتماً می‌دانید که بدون تبلیغات، کانالتان... لازم نیست منتظر بمانید تا فناوری جدیدی برای بهبود فرآیند در اختیار داشته باشید، اگرچه بسیاری از پیشرفت‌ها توسط فناوری‌های جدید فعال خواهند شد. اگر به بازاریابی ویدیویی و ساخت ویدیوهای آموزشی علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

به‌عنوان مثال، هیچ یک از کشورهای کمترتوسعه‌یافته جهان حتی ۰.۱ درصد از برق خود را به مراکز داده اختصاص نمی‌دهند حتی در شرایطی که شبکه‌های برق توسعه نیافته‌اند. تفاوت سرور داده و مراکز داده بین کشورها در حدود ۱۰۰ هزار برابر و بیشتر است. طبق آمار بانک جهانی، میانگین جهانی ۹۲۰۰ سرور به ازای هر یک میلیون نفر وجود دارد. این تعداد به دلیل وجود دوسوم از مراکز داده جهان در آمریکا و درصد قابل توجهی از مراکز داده در ویرجینیای شمالی تغییر یافته است. تنها معدودی از کشورها از جمله دانمارک، سوئیس، هلند، ایرلند، سنگاپور، و بلیز با تراکم سرور بیش از ۱۰۰ هزار سرور به ازای هر یک میلیون نفر، تغییر گسترده‌تری را در این رقم ایجاد کرده‌اند. اما این اختلاف بیش از حد بزرگ است به طوری که نمی‌توان آنها را تنها به این انحراف نسبت داد.

با توجه به تأثیری که این افراد روی ذهن و انتخاب مخاطبان می‌گذارند، اینفلوئنسر مارکتینگ در جهان از سال 2019 تا 2024 حدود 3 برابر افزایش داشته است. این مدل از تبلیغات دیجیتال علاوه‌بر افزایش جذب لید و فروش، شاخص آگاهی از برند شما را هم افزایش می‌دهند و مزیت‌های خاص خود را دارند. این روش یکی از قدرتمندترین ابزارها در دست یک متخصص دیجیتال مارکتینگ است؛ البته به شرطی که دقیق و اصولی اجرا شود. علی سخا هستم مدیر واحد خلاقیت آکادمی آمانج علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ، ماشین لرنینگ و فلسفه اینجا مطالعات و تجربیات خودم در حوزه سئو، مارکتینگ و مدیریت با شما به اشتراک میگذارم. سعید ۲۴ سال دارد و مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه تهران می‌باشد.

سئو شانس نمایش سایت شما در نتایج گوگل را (وقتی مخاطب هدف شما، کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را جستجو می‌کند) افزایش می‌دهد. این کار یکی از بهترین انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال است ولی به ثمر نشستن آن به زمان بیشتری نیاز دارد. برای نتیجه‌گیری بهتر این استراتژی باید به سئو on page و سئو off page توجه ویژه‌ای کنید. ممکن است این رویکرد، کسب و کار را به سرعت به موفقیت چشمگیری نرساند، اما هدف اصلی از تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال این نیست که بهترین کانال با چشمگیرترین نتیجه‌ها را بیابیم. چراکه ممکن است با گذشت زمان، میزان تأثیرگذاری بهترین کانال‌ها نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا کند.

هرچه تعداد کلمات کلیدی بیشتری را رتبه بندی کنید – و هر چه رتبه بالاتری داشته باشید – افراد بیشتری وب سایت  شما را می بینند و با آن آشنا می شوند. اینها مشتریانی هستند که فعالانه محصولات و خدماتی را که شما ارائه می دهید جستجو می کنند. به یاد داشته باشید که بازاریابان باهوش، محتوایی را ایجاد می‌کنند که برای چندین شخصیت مختلف کاربردی است. به‌عنوان‌مثال کاربری که از برند شما بی‌اطلاع است و وب‌سایت را از طریق جستجوی ارگانیک پیدا کرده، نسبت به مشتری احتمالی که تقریباً آماده خرید است، به محتوای متفاوتی نیاز دارد. شما باید خریداران خود را درک کنید و محتوای منحصر به فردی ارائه دهید که نیاز آن‌ها را در هر مرحله برطرف کند. بر اساس نوع کانال‌های انتخاب شده باید محتواهای جذاب و ارزشمندی را برای جذب و مشارکت مخاطبانتان ایجاد کنید.

هر هدفی که در پس استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد، باید از ترکیب مدل‌های گوناگون محتوا استفاده کنید. برای شروع تصمیم بگیرید که کدام محتوا برای رسیدن به اهداف بازاریابی شما مناسب‌تر است. درواقع یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ اصولی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا از طریق رسانه‌های منتخب، به اهداف دیجیتالی خاصی دست پیدا کنید. جالب است بدانید که معمولاً مفهوم استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال با تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال اشتباه گرفته می‌شوند! به دلیل اهمیت تشخیص و تفکیک درست این موارد، در ادامه تفاوت‌های آن‌‌ها را هم پوشش می‌دهیم.

در ابتدای کار می‌توانید از روش‌های مختلف برای هدف‌گذاری گروه‌های مختلف مخاطبان بهره بگیرید و تا حد امکان، داده‌های مرتبط زیادی را در این زمینه جمع‌آوری کنید. پس از گذشت مدتی نسبتاً کوتاه، به سادگی می‌توانید این داده‌ها را ارزیابی و تفسیر کنید و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ موفق‌تری را در آینده راه‌اندازی کنید. با انجام تجزیه و تحلیل SWOT در بخش‌های مختلف کسب و کار، می‌توان استراتژی دیجیتال مارکتینگ مؤثرتر و موفق‌تری تدوین کرد. چراکه این تحلیل، تمام عوامل داخلی و خارجی مؤثر در پیشرفت و موفقیت کسب و کار را بررسی می‌کند. در ادامه، درباره دلایل اهمیت تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ توضیح بیشتری می‌خوانید.

شما باید همواره دارایی‌ها و کانال‌های موجود در بازاریابی دیجیتال را بررسی کنید تا متوجه شوید که باید چه مواردی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود بگنجانید. برای اینکه از سردرگمی در امان باشید، همواره هدف اصلی و تصویر آینده را در ذهن خود تصور کنید. این کار به شما کمک می‌کند که سایتتان در کلمه‌های کلیدی مرتبط با محصولاتتان رتبه کسب کند و ورودی بیشتری به سمت بلاگ و منابعی رایگانی که ارائه می‌کنید، به دست آورید. ماهیگیرهای حرفه‌ای همیشه مدل‌های مختلف چوب، لنسر، قلاب و طعمه را همراه دارند و با توجه به شرایط از ابزاری استفاده می‌کنند که بیشترین کارایی را دارد. کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال هم ابزارهای شما برای دست‌یابی به مخاطب هدف، افزایش شاخص آگاهی از برند و افزایش درآمد هستند. در مرحله هدف‌گذاری برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بهترین کار استفاده ازروش هدف‌گذاری SMART است.

به عنوان مثال، کسب‌وکاری که در زمینهٔ فروش گجت‌های دیجیتال (ساعت هوشمند، هدفون و…) فعالیت می‌کند، افرادی را جذب می‌کند که به دنیای دیجیتال علاقه‌مند هستند و دوست دارند به آخرین کالاهای دیجیتالی مجهز باشند. بنابراین مقالات بلاگ این کسب‌وکار باید حول بررسی گجت‌های جدید، مقایسهٔ آن‌ها و… شکل بگیرد. برای طراحی پرسونای مخاطب هدف باید تحقیقات وسیعی درباره مشتریان، مشتریان احتمالی و افرادی که خارج از محدوده مخاطبان شما هستند انجام شود. به همین دلیل بسیاری از برندها با تولید محتوای آموزشی و سرگرم‌کننده در قالب پادکست سعی می‌کنند از این طریق ارتباطی صمیمانه با مخاطبان برقرار کنند و صدای خود را به گوش آن‌ها برسانند. برای این‌که سایت شما ترافیک بالایی جذب کند، باید در موتورهای جستجو (در ایران بیشتر از همه گوگل) رتبه خوبی کسب کند؛ زیرا مشتریان شما از این ابزار برای بررسی و دریافت اطلاعات یا خرید محصول و خدمات شما استفاده می‌کنند. اگر از قبل بدانیم برای یک کار چه اصولی را در نظر گرفته‌ایم و مقصدمان مشخص باشد احتمال اینکه در آن موفق شویم بسیار بیشتر است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری