تاریخچه کد تخفیف چیست؟

تاریخچه استفاده از این روش برای بازاریابی و فروش محصولات به شرکت کوکا کولا برمی گردد که برای اولین بار در دهه هشتاد میلادی ارائه شد. البته باید برای کوکاکولا از واژه کوتخفیف استفاده کنیم.

ماجرا از این قرار بود که یک روز آسا گریگس کندلر، که هنوز در ابتدای کار بود و یک سالی نبود که از تاسیس شرکت کوکاکولا در سال 1886 می‌گذشت، در راه بازگشت به این فکر می‌کرد که چطور می‌تواند نوشابه بیشتری بفروشد؟

بالاخره به این نتیجه رسید تا کوپن‌هایی را چاپ کرده و در مجلات، روزنامه‌ها و هر ابزاری که آن روزها وجود داشت قرار دهند. در نتیجه هر فردی که چنین کوپن‌هایی را داشت می‌توانست یک کوکاکولا رایگان دریافت کند. برای دریافت این کوپن‌ها مشتری پولی پرداخت نمی‌کرد، بلکه به نوعی جایزه به حساب می‌آمد و چون افراد تمایل داشتند که سهمی از آن داشته باشند، به سراغ مجلات و روزنامه‌ها می‌رفتند.

تخمین زده می‌شود که بین سال‌های 1894 تا 1913 به‌ازای هر 9 فرد آمریکایی، یک نفر موفق شده تا با این کوپن‌ها نوشابه رایگان دریافت کند. که با این تفاسیر گفته می‌شود چیزی در حدود 8،500،000 نوشیدنی رایگان توسط کوکاکولا در اختیار این افراد قرار گرفته است که بهای هر کدام در آن زمان ۴۵ سنت بود.

من که یک دهه هفتادی هستم و فکر نکنم بیشتر از دو بار از این تجربیات داشته باشم. اما اگر متولدین قبل از این دهه باشید حتما به یاد دارید که شرکت‌های مختلفی در بسته‌بندی خود مشخص می‌کردند که اگر تعداد N تا از بخش کوپن که روی بسته‌بندی بود را برش می‌زدید و از طریق پست به شرکت ارسال می‌کردید یا اینکه آنها را به فروشنده ارائه می‌دادید، می‌توانستید در قرعه کشی شرکت داده شده یا یک کارتن کامل از همان محصول دریافت کنید.

بعد از آن شرکت‌های زیادی روی به این کار آورده و با کوپن تخفیف فروش بیشتری را برای خود رقم زدند. تا اینکه این ترفند فروش با به میان آمدن فروشگاه‌های اینترنتی وارد حوزه وب شده و در قالب کد تخفیف ارائه می‌شود. روزانه نیز هزاران سایت کدهای تخفیف با مبالغ و درصدهای متعددی را تعریف می‌کنند تا در قالب انواع جشنواره، بازی و رویداد فروشی بالا داشته باشند.

معیارهای انتخاب بهترین سایت کد تخفیف

قبل از اینکه به معرفی سایت‌های فارسی در زمینه کد تخفیف رایگان بپردازم، باید ببینیم چه ملاکی وجود دارد تا یک سایت را بتوان به عنوان بهترین در این زمینه قلمداد کرد.

در ادامه به بررسی این ملاک‌ها پرداته و بر اساس همین معیارها شروع به بررسی ۸ تا از سایت‌های کد تخفیف می‌پردازیم که می‌توانید از طریق آنها به کد تخفیف بیش از ۶۰۰ سایت و اپلیکیشن فعال در وب فارسی دسترسی داشته باشید.

ظاهر خوب و رابط کاربری مناسب

اینکه صرفا یک سایت کد تخفیف را منتشر کند اهمیت ندارد. موضوع مهم دسترسی کاربران به این کدهاست تا سریع و راحت در محیطی زیبا آنها را پیدا کنند. نه اینکه وقتی سایتی را برای کپی یک کد تخفیف باز کردند با ظاهری بی روح و خسته کننده مواجه شوند که حتی ندانند کد تخفیف در کجا قرار دارد؟

این موضوع از نظر رابط کاربری هم اهمیت دارد تا جزییاتی که برای یک کد تخفیف مهم هستند را به کمک ابزارهای مختلفی مثل دکمه، تایمر و رنگ‌بندی متنوع بیشتر در معرض دید قرار داد تا کاربر صرفا مشغول خواندن متن و مشاهده جزییات یک کد نباشد.

مثلا این موارد می‌تواند وجود داشته باشد که باید بررسی کرد:

  • برای اینکه نشان دهید یک کد چقدر اعتبار دارد، حتما از یک تایمر که مدت انقضای کد را بر حسب روز، ساعت و دقیقه مشخص کرده استفاده شود.
  • اگر یک تخفیف معتبر است از رنگ خاصی مثل رنگ سبز، اگر در حال نزدیک شدن به انقضا است از رنگ زرد یا نارنجی و برای کدهایی که منقضی شده از رنگ قرمز یا مشکی استفاده شود.
  • مبلغ/درصد کد باید به وضوع مشخص باشد. پس می‌توان از یک ظاهر متفاوت استفاده کرد.

اعتبارتان را نزد مشتری افزایش دهید!

حالا که متوجه شده‌اید تاثیر کوپن تخفیف تا چه حد است و بهترین راه ارسال آن چیست، زمان آن رسیده که به خواستۀ مشتریان خود پاسخ داده و نشان دهید به آنها اهمیت می‌دهید. ارائه این دست خدمات نشان می‌دهد که شما حاضر هستید برای خدمت‌رسانی به مشتریان فراتر از سایر رقبا پیش روید. این مورد به منزلۀ اعتبار بیشتر شما و نام تجاری‌تان نزد مشتریان خواهد بود، پس برای آغاز کار لازم است یک لیست از مشتریان تهیه نمائید.

لیستی از شمارۀ مشتریان جمع‌آوری کنید!

برای اینکه بتوانید علاوه‌بر ارسال کوپن تخفیف باز هم به مشتریان ثابت خود خدمت‌رسانی کنید و آن‌ها را از اخبار و تخفیفات ویژه مطلع کنید، لازم است که لیستی از این افراد جمع‌آوری کنید. بعد می‌توانید از این مشتریان بخواهید تا در خبرنامه پیامکی‌ عضو شوند.

دیدگاهتان را بنویسید